Mijn oma: dement, eenzaam, alleen?

Mijn oma leefde jaren alleen, dement, op een klein kamertje. Ik denk dat mijn oude oma het wel fijn had gevonden als ik er geweest was, die lange jaren dat ze dement op een kamertje huisde.

Maar ik weet het niet.

Want ik was er niet.
Mijn leven speelde zich honderden kilometers verderop af.
Haar leven na haar pensioen had ze gevuld met reizen, vriendinnen en allerlei hobby’s. Ze had veel om op terug te kijken.
Of ze eenzaam was?

Ik weet het niet.
Je weet het niet.

Je kunt iemand wel voor de kop kijken, maar niet erin.
Ik kan weinig doen voor iemand die dement is en eenzaam. Of dat nu mijn oma was of de jouwe of wie dan ook.

Wat ik toen niet deed voor mijn oma, deden anderen. Er zijn. Gelukkig.

Wat ik toen niet deed voor mijn oma, doe ik nu voor anderen. Er zijn.

Maar mijn werk is iets anders. In mijn werk help ik mensen gelukkiger te worden door hun eenzaamheid aan te pakken.
Mensen die veel jonger en gezonder zijn. Zodat ze in elk geval snel van de eenzaamheid af zijn. Ver voordat ze oud zijn.

Dat is veel mee dan er zijn. Dat is actie, aan de bak! Meer weten?

Pffff. Toch nog iets goeds.

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in eenzaamheid, Jongeren, ouderen, Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

