Eenzaamheid… dat vraag je ook niet aan de bakker

eenzaamheid dat vraag je ook niet aan de bakker
Beste xxx,
We hadden vorige maand een gesprek waarin je mij als expert op het gebied van eenzaamheid een paar uur allerlei vragen stelde. Dat vond ik prima, ik praat graag over wat mij bezig houdt. Toen je wegging heb ik nadrukkelijk gezegd dat ik voortaan wel een factuur zou sturen voor mijn advies. Dat is namelijk mijn werk.
Toen je mij een paar weken later belde met de vraag een bijdrage te leveren en je zei dat er wel een reiskostenvergoeding in zat, heb ik dat eerlijk gezegd als grapje beschouwd. Omdat ik zo duidelijk had aangegeven dat ik een volgende keer een factuur zou  sturen was ik wel erg beduusd toen ik na afloop van de bijeenkomst  het formulier kreeg om een reiskostenvergoeding aan te vragen.
Een vergoeding die niet eens mijn reis- en parkeerkosten dekt.

Over dit soort vragen is een mooie discussie op internet, die heet: dat vraag je ook niet aan de bakker. Onder ZZP-ers is het een bekend fenomeen dat ze gevraagd worden hun werk te doen voor niets, ‘omdat het tenslotte hun passie is’, of dergelijke argumenten. Of in de hoop dat ze er later iets aan overhouden. Of exposure. Of een Grote Naam.

Het feit dat mensen in dienst bij een (door de belastingbetaler gefinancierde) organisatie wel hun tijd aan jouw (door de belastingbetaler gefinancierde organisatie) ter beschikking stellen is voor mij geen reden dat ook te doen.
Ik begrijp uit je brief dat mijn rekening jou in de problemen brengt. Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling.
Daarom hoor ik graag van je hoe je voorstelt dit zodanig  op te lossen dat we er beiden vrede mee kunnen hebben.
Vriendelijke groet,

Jeannette Rijks
http://www.faktor5.nl

Ambachtenstraat 13
4731 RE Oudenbosch
tel: 0165 316626
mob: 06 44574009
KvK 22057651
Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Eenzaamheid… dat vraag je ook niet aan de bakker

  1. biermanjan@ziggo.nl zegt:

    Hallo Jeannette,

    Ik begrijp je helemaal. Heb hetzelfde met mijn werk. Ben altijd pastor/geestelijk verzorger geweest en doe dat na mijn pensioen ook nog geregeld als men mij vraagt. Het gekke is, dat men dan altijd denkt, dat ik dat gratis doe, want dat past bij mijn werk, zeggen ze dan. Dan zeg ik altijd: Als een gepensioneerde arts invalt in een praktijk of in het ziekenhuis, dan doet hij dat toch ook niet voor niets. Mensen vinden dat dan een vreemde opmerking, want bij mijn beroep hoort volgens hen, dat je mensen vrijwillig moet helpen. En nu heb jij ook zo’n beroep, waarbij men dat ook vindt. Sterkte daarmee, want het is nog een lange weg om mensen daar anders over te laten denken. Hee lastig! Maar ik hoop, dat het je gaat lukken en dat je daar dan geen mails meer over hoeft te sturen.

    Groetjes Ria Verheul Bergen op Zoom

  2. Tot eer van degene aan wie deze brief is gericht kan ik zeggen dat er een sympathieke oplossing is uitgekomen. Zo zie je maar weer, als je met elkaar praat is er veel te bereiken.

Geef een reactie

