Eenzaam? Hoe eerlijk ben je voor jezelf?

Eenzaam? of joud jij je groot?

Houd jij de boel voor de gek?

“Hoe gaat het met je?”

“Goed!”

Die kennen we toch? Als je eerlijk zou zeggen hoe je leven vandaag is, rent de ander misschien spontaan weg. En je moet er niet aan denken ook nog de ellende van een ander aan te horen.

Maar eerlijk is het niet. We zijn het zo gewend een beetje te liegen over hoe we ons voelen, dat we soms zelf niet in de gaten hebben dat het niet zo jofel gaat.

Toch kun je pas ergens wat aan doen als je erkent dat het wel een (beetje) een probleem is. Dat geldt ook voor eenzaamheid. Je kunt doen of je last hebt van obesitas, van een koopverslaving, van alcoholisme, van burnout, van een lichte depressie (!), van de neiging TV- te-kijken-tot -je-vierkante-ogen-hebt, van post-natale depressie, van Joost mag weten wat nog meer… maar als eenzaamheid je probleem is, ligt daar de oplossing.

Het heeft geen zin te proberen te stoppen met een verslaving, of het nu roken is of gamen, als je je eenzaamheid niet aanpakt, val je voor je het weet terug.

Wees dus eerlijk. Voor jezelf in elk geval.

Net zoals je weet dat je ergens pijn voelt, weet je dat je je eenzaam voelt. Of wel erg veel alleen…

  • Als kind al heb ik me eenzaam gevoeld
  • Ik weet niet wat ik moet doen om me niet eenzaam te voelen
  • Eenzaamheid maakt dat ik weinig plezier beleef, bijvoorbeeld aan vrije dagen of vakanties
  • Ik heb het idee dat ik niet echt ergens thuis hoor
  • Ondanks dat ik vrienden heb en/of familie voel ik me vaak eenzaam
  • Ik voel me vaak in de steek gelaten
  • Ik voel me vaak alleen en ben daar niet gelukkig mee

Is het antwoord op één van deze vragen: ‘ja’, dan is het zaak iets te ondernemen tegen eenzaamheid.

Check of eenzaamheid je probleem is en doe er wat aan. Met hulp als het moet. Een goede coah of counseler, die ervoor opgeleid is, kan je zeker helpen.

Hier lees je waarom je hulp nodig hebt.

Doen!

Jeannette

 

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in coaching, Depressie, eenzaamheid, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

