Eenzaam? Ik wil gewoon aandacht!

Klaagmuur...

Klaagmuur…

Uit een brief van een cliënt:

Ik zit momenteel niet goed in mijn vel, heb veel last van spanning en ben op zoek naar aandacht die ik thuis weinig krijg. Door te weinig aandacht van mijn man ga ik met mijn gedachten dingen weer erger maken dan ze zijn. Omdat ik weinig mensen heb waar ik mijn ei bij kwijt kan, heb ik snel de neiging dingen met mijn dochter te bespreken. Hoe kan ik leren dingen niet met haar te bespreken, zeker als het om relatieproblemen gaat?

Als kritische coach zie ik meteen de zin ‘door te weinig aandacht van mijn man…’… In Engeland noemen ze dat ‘entitlement’. Een mooi woord, dat betekent dat je denkt dat je ergens recht op hebt. Hoezo, ‘door te weinig aandacht van mijn man’… Als je zo tegen de dingen aan kijkt maak je de ander tot schuldige en jezelf tot slachtoffer. Houd daar meteen mee op! Het is slecht voor je relatie en voor je zelfbeeld.

Mijn methodiek gaat ervan uit dat elke keer dat je een nare gedachte vertelt (of opnieuw bedenkt), die gedachte als het ware een spoor trekt in jouw brein. Dus elke keer als jij je zorgen deelt met een ander worden ze niet minder, maar juist groter en hardnekkiger… Vandaar dat alles in mijn aanpak erop gericht is niet te denken over hoe vervelend je leven is, of over hoe-het-zo-gelopen-is.., maar juist op nieuwe dingen gaan doen en op het ontdekken van je sterkte kanten.

Relatieproblemen tussen jou en de vader van je kind met je kind bespreken?

Je wilt niet dat ik daarop reageer. Geloof me, dat wil je niet.

Mijn tip is: zodra je de neiging voelt opkomen om ‘tegen iemand aan te zeuren’, pak dan je notitieblokje en schrijf drie leuke dingen op. Of je nu alleen bent of niet. In gezelschap zal dat vast wel commentaar geven, zo van; ‘wat doe jij nou!’.

Mooi, dat geeft aanleiding tot een veel leuker gesprek.

Aandacht. Je kunt er niet genoeg van krijgen. Wie zich eenzaam voelt heeft de neiging op een negatieve manier aandacht te vragen. Dat levert vooral irritatie op.

Voel je je eenzaam? Heb je aandacht te kort? Doe dan iets aan je eenzaamheid. Niemand zit te wachten op mensen die hun ellende willen delen. De meeste mensen hebben genoeg aan hun eigen sores. Heb je hulp nodig, zoek dan iemand die ervoor is opgeleid. Adressen vind je hier.

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in Creatief Leven, eenzaamheid, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

