Het dagboek van mijn moeder

Bij het ontruimen van haar huis dreef er een multo-map naar boven. Wat is dat? Moet het bewaard? Een dagboek van mijn moeder. Nu leeft mijn moeder gelukkig nog, zij het op minder vierkante meters, dus dan is een dagboek een no-go area. Maar voor je weet dat het een dagboek is, lees je een stukje. Dat wil ik met je delen. Brutaal!

Dagboek van mama voor webHet is rond 1990. Mama gaat met de trein, niet haar gewoonte. De troep valt haar op: vuil op de stations, uitpuilende afvalbakken en blikjes overal. En wat zegt ze dan?

“Hoe moeten kinderen en jongeren nu weten hoe ze zich gedragen moeten als dit hun voorbeeld is? Als wij ze niet leren hoe we met de wereld omgaan?”

 

Hoe wij onze kinderen opvoeden, de voorbeelden die wij ze laten zien, dat is hoe zij de wereld zullen vormen. Of het nu gaat om troep uit je auto smijten, je gedrag op een station of hoe we met elkaar omgaan.

Van mijn vader en moeder heb ik geleerd respect te hebben voor mijn omgeving. Troep gooi je weg in een vuilnisbak en is die er niet, dan gooi je het thuis weg.

Zoals vaker, komt dit blog dan toch weer op eenzaamheid uit. Want eenzaamheid aanpakken, daar hadden ze geen kaas van gegeten. Veel mensen denken dat je het maar moet ondergaan. Maar nee. Eenzaamheid is niet ons geboorterecht. Het is het gevolg van hoe wij met elkaar omgaan.

Weet jij zelf hoe je zo kunt leven dat eenzaamheid niet je leven verziekt? Weet jij hoe je kinderen kunt leren ermee om te gaan? Met hun eigen eenzaamheid dan hè, niet die van anderen… Nee, niet oude vrouwtjes bezoeken, je eigen leven de goede kant opsturen. Desnoods met een goeie coach erbij.

Wil je meer weten over hoe je dat doet, lees dan dit stappenplan.

Of kom bij mij de cursus doen.

 

Jeannette

 

 

 

 

 

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in Anderen helpen, coaching, eenzaamheid, hulp bij eenzaamheid, Inspiratie, Tips tegen eenzaamheid en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

