Eenzaamheid is genetisch bepaald/slachtofferschap

Slachtoffer van eenzame genen?Beste Jeannette,

Is het glas half vol of half leeg.
Toen ik het artikel las dacht ik daar denk ik ook zo over.
Eenzaamheid word door gegeven van generatie naar generatie het zit in de familie. Mijn vader is een introvert persoon.hij is getrouwd hij heeft geen vrienden maar wel mensen om hem heen. Ik ben alleenstaande en mis verbinding bij andere. Maar ik heb de genen van mijn vader dus… .Ik heb wel moeite gedaan, heb al een reeks hulpverleners gezien.Ik kom er nooit meer uit.

Bedankt

Beste xxx,

Als je denkt dat je nu eenmaal zo bent is er geen mens die je daarvan af kan brengen. Ik kan wel beweren met mijn kennis van zaken dat dat onzin is, maar ja, jij bent er nu eenmaal van overtuigd. Jammer hè.

Genen zijn belangrijk en ja, eenzaamheid is genetisch bepaald*. Gedeeltelijk. Het andere deel is wat ze noemen ‘nurture’: de invloed van het leven. Wat je met je genen doet is voor een groot deel jouw eigen zaak.

Je kunt je slachtoffer voelen van je genen,

of van een ongeluk,

of van de houding van anderen,

of… van van alles eigenlijk wel.

Je kunt ook zelf keuzes maken die je leven plezieriger maken.

 

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in eenzaamheid en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Eenzaamheid is genetisch bepaald/slachtofferschap

  1. Hilde zegt:

    Ik kan niet genieten van het leven, ik heb rot werk. Ik ben 43 jaar dus de kans is klein dat ik nog ander werk vind. Ik heb al intensief gezocht zonder resultaat.

  2. Veronie zegt:

    Ga voor de spiegel staan en ga lachen . Proberen elke dag opnieuw .deed ik ook vaak en ga het ook weer doen. Zing desnoods en kijk naar de dingen die je hebt die waardevol zijn .
    Ik ben zo vaak vertrapt door anderen maar heb mij zelf weer omhoog geholpen .ik kijk naar de sterren of naar de natuur , naar de dieren en geniet op eigen manier
    Succes

Geef een reactie

