De man met de hond maakt er een eind aan

Dog EyeZonder zijn hond zou hij het leven opgeven. Hij wist al hoe, met welk middel. Ik twijfelde er niet aan. Zijn brief was van een ontwikkeld iemand. Hij schreef me: ‘ben ik nog te helpen?’ Ik denk: ‘dan wil je geen eind aan het leven, je wilt een ander leven, een leven zonder eenzaamheid’.

“Eenzaamheid is honger lijden, de kunst van het hongeren… Ik ben als een asceet zonder religie, kampioen zonder verdienste, kunstenaar zonder publiek of mandaat, ik blijf afgesneden van het sociale leven tot ik er een eind aan maak.”

Dat is wat hij me schreef. En nee, ga nou niet zeggen dat je er zo fijn poëtisch van wordt, van eenzaamheid. Je wordt er een beetje (…) verknipt van. Bij gebrek aan contact met anderen mis je tegengas, mis je een sturing in de richting van het gemiddelde. Waarmee alles wat je aan aparte trekjes hebt de kans krijgt zich te ontplooien. Precies. Je wordt een beetje vreemd. Waarmee je weer lastiger in de omgang wordt. Enzovoort.

Dat verandert niet één, twee, drie met een beetje begeleiding. Maar veranderen kan je wel. Met een beetje hulp kan het leven zoveel mooier worden. Als je het vertrouwen in mensen bent verloren en het vertrouwen in jezelf op een laag pitje staat, is hulp vragen lastig.

Toch is hulp vragen waarschijnlijk de belangrijkste stap. Doen. Nu die hond er nog is.

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in eenzaamheid, huisdier, Uncategorized, zelfhulp en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

