Eenzaam? De mythe van de happy single

SM in bedHappy!

Ja, absoluut, er zijn grote voordelen verbonden aan het single zijn. Ik ken ze uit ervaring. Je kunt echt he-le-maal zelf bepalen wat je doet. Je kunt altijd zelf kiezen wat je eet, en dat mag je dan ook helemaal zelf kopen en opeten. Er is niemand die met een kritische blik naar jouw te dikke buik kijkt en er is al helemaal niemand die ’s ochtends jouw slaapkop ziet. Mits je die one-night-stand tijdig de deur uit hebt.

Er is niemand die het licht weer eens heeft laten branden of je tank heeft leeggereden. Niemand die zijn vuile sokken onder de bank laat slingeren of de fijne was op negentig graden laat draaien. Niemand die vergeet de WC door te trekken en niemand die de rol papier verkeerd-om ophangt. Niemand die jouw zorgvuldig opgekweekte plantjes met het gras mee afmaait en niemand die… en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Er is ook niemand die het licht al heeft aangedaan en de verwarming een tikkie hoger heeft gezet als je terugkomt. Niemand bij wie je stoom kunt afblazen na een vreselijke dag. Niemand om je een glaasje water te brengen als je met griep in bed ligt. Niemand om samen op de bank gillend van de lach dat programma te bekijken.

Misschien is het ergste nog wel dat er niemand is aan wie jij dat grote hart van je kunt laten zien. Niemand die voor wie jij het lievelingseten klaarmaakt. Niemand aan wie jij je stiekeme angsten en je mooiste momenten kunt laten zien. Niemand die jij kent zoals geen ander die kent. Niemand voor wie jij alles bent.

Hoe je het ook wendt of keert, een relatie maakt je gelukkiger. Het is prachtig, hoor, het verheerlijken van de singles-status. Het sust en ja, er zijn tijden dat er niets anders op zit dan het te accepteren. Maar het mag niet te lang duren. Een eenzaam leven is afschuwelijk en bar ongezond. Een mens is gemaakt om samen met andere mensen te leven. Wie het niet lukt om zo’n leven te realiseren, doet er goed aan hulp te vragen. Ga ervoor. Wees een happy ex-single.

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Eenzaam? De mythe van de happy single

  1. Dit is natuurlijk een artikel wat ik goed herken. Ik ben de laatste jaren op korte ontmoeting na ook meestal single. En ik mis inderdaad de gezelligheid. Op de bank en in bed. Ik weet niet hoe andere single het doen, maar mijn single status betekent niet dat ik elke maand ergens iemand op pik, zodat ik nog wel een seksueel leven heb. Dat heb ik niet echt. En dat vind ik een gemis.

    Wat ik echter dapper probeer in deze situatie en dat mis ik in het stukje hierboven: je kunt je als single wel degelijk verbinden met mensen. Single zijn en toch intieme contacten vinden en onderhouden, mensen vinden die weten hoe het echt met je is, dat is belangrijk en dat kan als single ook nog.

    En daarnaast leer ik mezelf aan om een heel essentieel onderscheid te maken: wanneer is single zijn niet zo leuk, of soms een beetje saai, of… wanneer gaat het gemis over iets anders? Iets groters? Ik denk dat het haastige zoeken van vele singles vaak gaat niet over het missen van een leuke relatie maar vaker gaat over een verdriet dat al veel langer in hen zit. Dat is soms ook lulligerwijs de reden van het single zijn. Er komen allerlei betekenissen in het single zijn die er niet horen: ik ben niet leuk genoeg, ik moet nú een vrouw (of man), iedereen heeft seks behalve ik!

    Dit zie ik persoonlijk als afweer tegen een oudere pijn die opgeroepen wordt door een zaterdagavond alleen op de bank. Single zijn is niet leuk, maar du moment dat je zo’n uitzichtloos gevoel krijgt is er vaak iets anders aan de hand en kun je die pijn die je dan voelt integreren in het nu. Ik begrijp natuurlijk dat bovenstaande artikel ook bedoeld is om Jeannette haar diensten onder de aandacht te brengen en het is fantastisch dat eenzaamheid op de kaart wordt gezet als thema, en daarnaast wil ik graag delen dat Ingeborg Bosch met haar boeken en inzichten mij veel heeft gegeven en nog geeft. Zodat single zijn niet elke dag meer als een grote slagschaduw over je leven hangt. Hoe verleidelijk en automatisch het somberen ook gaat…

    Blijf je echter dagen op de bank en ga je nooit meer naar de stad om nieuwe, frisse, fijne (lekkere mensen) te ontmoeten, dan inderdaad: go, go, go! Maak er wat van!

  2. Anna zegt:

    Hoezo is single opeens een synoniem van eenzaam? Zijn er niet ontzettend veel mensen met een relatie die eenzaam zijn? Singles zijn vaak veel beter in het aangaan en onderhouden van vriendschapsrelaties. De mens is een sociaal wezen, maar dat betekent niet per definitie dat hij/zij met iemand moet samenwonen. Singles zijn niet altijd happy, maar samenwonenden zijn ook niet altijd happy

    • Dat samenwonenden niet altijd happy zijn is helemaal waar. Maar er komt steeds meer bewijs dat mensen elkaar harder nodig hebben dan we dachten: samenwonen is echt gezonder en het verlengt je leven O.k, dan moet dat wel met een leuke partner zijn, dat geef ik wel toe. Of gewoon met anderen, zoals in ‘Friends’. Maar alleen leven is in veel opzichten gewoon: het nieuwe roken.

    • Mirjam zegt:

      Tjeetje dit vind ik echt een sneue opmerking. Jammer dat jouw insteek zo negatief is. Ik voel met je mee. Het klinkt echt heel eenzaam, zo achterdochtig zijn.

Geef een reactie

