Waarom coaches en trainers te weinig verdienen (2)

poenLaatst sprak ik een coach die de zaken net iets bedrijfsmatiger was gaan aanpakken. Ze vertelde dat ze in twee maanden tijd meer dan het dubbele verdiend had. Onder meer door het verhogen van haar prijzen, die sinds de start van haar praktijk vijf jaar geleden gelijk waren gebleven! (Oeps, herken je iets…)

Veel coaches en trainers stoppen al in het eerste jaar na hun opleiding. Bij coaching en training liggen de verdiensten voor zowel mannen als vrouwen zo laag dat veel van hen ander werk doen om de bakker te betalen. Weet jij bijvoorbeeld hoeveel omzet je moet hebben om je praktijk overeind te houden? Je hebt minimaal € 4300,- per maand aan omzet nodig om ervan te kunnen leven. Dat lukt je alleen als je de boel bedrijfsmatig aanpakt.

Mensen die worstelen met eenzaamheid (anderhalf miljoen) vinden nu geen deskundige en specifiek daarvoor opgeleide coach die zich op hen richt. Je zou je dus kunnen presenteren als ‘eenzaamheidsexpert’, zoals ik. Maar ‘eenzaamheidsexpert’ zegt niets over de mensen die jij wilt helpen. En daar gaat het nu juist om. Jouw niche wil zeggen: de specifieke mensen voor wie jouw aanbod de oplossing van hun probleem vormt. Wil je meer lezen over het kiezen van een niche, kijk dan hier.

focus eenzaamheidWat je nodig hebt is focus. Focus op jouw specifieke doelgroep. Wees niet bang te kiezen. Belangrijk is ook: een niche vind je niet, die maak je voor jezelf. Mensen zijn vaak onterecht bang klanten kwijt te raken. Als je gaat kiezen voor de ‘soort mens’ waar jij het liefst voor werkt, verhoogt dat het plezier in je werk en dus je resultaat. Maar belangrijker nog is dat je heel nauwkeurig weet waar jij die klant kunt vinden om jouw aanbod te laten zien. Als je je alleen bezig houdt met een heel kleine doelgroep is dat eenvoudig en overzichtelijk. Mensen kunnen je vinden. Je verdiensten nemen toe. Een niche kiezen is vaak lastig, omdat je het gevoel hebt dat je iets verliest. He tegendeel is waar. Je wint. Aan focus, aan omzet.

 Wil jij voor jezelf nagaan hoe jij een niche kiest die bij jouw kennis en deskundigheid past? En of eenzaamheid als deskundigheid iets voor jou zou zijn? Vraag dan een gratis analysegesprek aan om de groeimogelijkheden van jouw praktijk te onderscheiden. Daarin gaan we samen sparren om te bepalen of je de juiste keus maakt. Je krijgt ook een idee van wat jouw expertstatus je kan opleveren. We gaan na of jouw boodschap helder is en of jij wel behoefte hebt aan die specialisatie op het gebied van eenzaamheid. Het is een coachend gesprek dat jou hoe dan ook gaat steunen. Ik neem echt de tijd voor je, daarom gaat het op afspraak. Meld je hier aan. 

Tot slot: vervolg van vorige week: communicatie-stijlen

 Controller

Wil je met een Controller communiceren, dan zijn dit je tips:

Wees direct, kort en bondig, wees snel, vermijd het geven van veel details, geef korte antwoorden

Promotor

Om effectief met een Promotor te communiceren:

Geef tijd en ruimte voor sociale interactie, gebruik een snelle, positieve aanpak, gebruik afbeeldingen en grafieken in je discussies (Promotors zijn visueel ingesteld), gebruik een vriendelijke, wat zachte toon.

Supporter

Om met een Supporter te communiceren:

Gebruik een stabiele, rustige aanpak, complimenteer hen persoonlijk, geef hen tijd voor het ‘wennen aan het idee’. Je krijg niet een snel antwoord, begin gesprekken met een warme en vriendelijke begroeting

Analyzer

Om effectief te communiceren met een Analyzer:

Wees georganiseerd en logisch, onderbouw je verhaal met feiten, zorg ervoor dat je bent begrepen, voordat je een volgend punt aansnijdt, gebruik woorden als ‘proces’, ‘data’ en ‘procedure’.

Ik zei het al, etiketteren en in een hokje stoppen, dat is niets voor mij. Het overzicht is ook echt niet compleet. Toch zijn dit handige tips. Je bent je zo bewust van het feit dat mensen door hun communicatiestijl bepalen met wie hun verbinding het prettigst verloopt. Heel belangrijk bij het aanpakken van eenzaamheid!

Denk je nog om mijn aanbod om een gratis analysegesprek te voeren? Meld je hier aan.  Het helpt jou je focus helder te krijgn.

Tot later!

Jeannette Rijks

Advertenties

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s