Waarom coaches en trainers te weinig verdienen (1)

breinEenzaamheid is hot. Afgelopen week kreeg ik drie verzoeken om een interview. Dat heb je als je expert bent, ze weten je te vinden. Vanochtend sprak ik voor de radio. Er wordt steeds meer bekend over hoe schadelijk eenzaamheid is voor de gezondheid. De meeste mensen weten echter nog niet eens wat het nou precies is…

 

Wat is eenzaamheid eigenlijk precies

 

Eenzaamheid is het gevoel dat je lichaam je geeft als jouw verbinding met anderen niet jouw behoeften dekt. Het is dus fysiek, het geeft aan dat er een serieus tekort is. Je kunt het vergelijken met honger en dorst. Je snapt wel, eenzaamheid is niet iets waar je aan moet wennen… En er zijn in Nederland minstens anderhalf miljoen mensen die daar hulp bij kunnen gebruiken!

 

Gelukkig komen er steeds meer coaches en trainers die zich dat realiseren. Ze laten potentiële cliënten niet in de kou staan en commerciële kansen liggen. Want daar gaat het vaak mis als coaches en trainers niet genoeg verdienen. Je specialiseren en je eigen niche vinden is echt belangrijk om succesvol te zijn. Je niche vinden betekent: weten wie je klant is.

 

Zo is “mijn klant” bijvoorbeeld ervaren coach, counseler of trainer, is minstens 35 jaar, heeft ‘iets’ met eenzaamheid, wil zich bijscholen tot deskundig in eenzaamheid, heeft een eigen praktijk en minstens HBO-niveau.

 

Met mijn specialisme (eenzaamheid) bereik ik mijn niche. Indirect help ik zo mensen hun probleem met eenzaamheid oplossen. Want dat is mijn ding.

 

Bedrijfsmatige aanpak is nodig

 

Succesvolle trainers en coaches hebben een specialisme en doen ook aan marketing om de continuïteit van hun praktijk te waarborgen. Wil je weten hoe je een stap kunt maken naar een meer bedrijfsmatige aanpak? Dan raad ik je aan de Business Bootcamp te volgen van Open Circles.  Ik garandeer je dat je er veel van leert.

Goed, het is massaal en dat is misschien niet jouw ding, maar weerstand overwinnen is toch ook wat jij van je cliënten vraagt? Nou dan! Houd je het liever bij kleinschaligheid en persoonlijke aandacht? Dan kun je (daarna?) bij mij terecht.

 

Tip uit de toolboxgereedschapskist eenzaamheid

 

Tip van deze week: communicatiestijlen. Mensen in hokjes indelen, daar heb ik een gloeiende hekel aan. Toch is een globale indeling soms handig , omdat het je helpt inzicht te krijgen en beter te werken. Bij deze vier communicatiestijlen is dat het geval. Niet alleen in relatie met je cliënt, ook voor jezelf is het handig.



Controllers

Controllers zijn competitief, resultaatgericht, veeleisend, taak-georiënteerd en werken snel. Voor controllers geldt: tijd is geld en geld is tijd. Je weet meteen waar je aan toe bent bij Controllers, want ze zijn heel direct in hun communicatie.

Promoters

Promoters zijn charismatisch, enthousiast, overtuigend, levendig, luid, praatgraag, vriendelijk, ‘mensen-mens’ en sociaal. Ze zijn visueel ingesteld, creatief en houden van brainstormen. Voor promotors geldt: ze zijn geweldige motivators (en vaak geweldige verkopers).

Supporters

Supporters zijn kalm, nuchter, goede luisteraars, team-werkers, introvert en loyaal. Ze houden van het poldermodel voor het nemen van beslissingen. Ze zijn aarzelend in hun aanpak en meestal langzaam in het nemen van beslissingen en geven van antwoorden.

Analyzers

Analyzers zijn nauwgezet, gedetailleerd, introvert en taak-georiënteerd. Ze worden vaak gezien als perfectionistisch. Ze zijn goed in het oplossen van problemen.

(Met dank aan Vered Neta!)

Oefen eens met het herkennen van deze stijlen. Volgende week meer tips over hoe je met deze verschillende stijlen kunt omgaan, zodat je communicatie verbetert. Bij de aanpak van eenzaamheid is communicatie de sleutel tot succes.

Ik wens je een heel goede week!

Jeannette Rijks

Advertenties

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheids-specialist leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - effectief te zijn in de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in coaching, eenzaamheid, Training, Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s