Ervaringsdeskundigheid

Ze vragen mij wel: ‘Ben jij zelf wel ervaringsdeskundige? En is het niet veel belangrijker om ervaringsdeskundige te zijn dan dat je ervoor gestudeerd heb, voor eenzaamheid? ‘.

Net als pijn is eenzaamheid een signaal van je lichaam, een signaal dat in dit geval aangeeft dat er iets niet goed is met jouw verbinding met anderen. Dat je er ervaring mee hebt wil absoluut nog niet zeggen dat je ook weet hoe je het moet aanpakken. Dat blijkt uit het enorme aantal mensen dat last heeft van eenzaamheid en niet weet wat eraan te doen.

Als iemand eenzaamheid is kwijtgeraakt door bepaalde dingen te doen of te laten, wil dat nog helemaal niet zeggen dat dat voor een ander net zo effectief zou zijn. Dus ook als jij erbovenop bent gekomen wil dat nog niet zeggen dat je daarmee deskundig bent.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: ‘Ben jij zelf wel ervaringsdeskundige? Bedoel je met ervaringsdeskundighluctor et emergo.. niet mijn lijfeid dat je uit eigen ervaring weet wat het is om last te hebben van eenzaamheid en dat je er zelf bovenop bent gekomen, dan is het antwoord: ‘ja, dan ben ik zeker ervaringsdeskundige’.

(foto: www.tattoozeewolde.nl )

Het tweede deel van de vraag vind ik interessanter: ‘is het niet veel belangrijker ervaringsdeskundige te zijn… ‘ Het antwoord is simpel: nee. Meestal niet. Eenzaamheid is namelijk voor ieder mens anders. De oplossing die voor de één werkt, kan voor een ander volstrekt zinloos zijn. Erger nog, wat voor de één enorm positief is, kan een ander van de wal in de sloot helpen.

Ruim 13 jaar houd ik mij nu bezig met het onderwerp eenzaamheid en ik leer nog iedere dag. Eenzaamheid is een complex probleem. Als het eenvoudig was, als je anderen uitsluitend met je eigen ervaringsdeskundigheid zou kunnen helpen was het probleem eenzaamheid allang opgelost. Er zijn heel veel mensen die hun hand uitsteken en hun hart openstellen voor anderen, vrijwilligers genoeg. Helaas werkt dat meestal niet. Alleen met kennis van zaken is het mogelijk echt te helpen bij eenzaamheid. Ervaring is mooi, maar studie is noodzakelijk.

Lees meer over de trainingen

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in eenzaamheid, hulpverlening, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

