Welzijn en de rest van de wereld… Spreken zij verschillende talen?

Als je mensen spreekt afkomstig uit welzijnsorganisaties ontkom je er niet aan te denken dat je in een andere wereld bent beland. Zeker, elk werk kent zijn jargon, maar hier lijkt wel meer aan de hand te zijn. We bedienen ons van dezelfde taal, het Nederlands, en toch is het anders. Het lijkt soms wel of we met dezelfde woorden iets totaal anders bedoelen. Waardoor het vertrouwd klinkt, maar in wezen net zo vreemd is als Dothraki.

Als voorbeeld iets wat mij vorige week overkwam. In een gesprek met mensen afkomstig uit het welzijnswerk had ik het enthousiast over de oplossingsgerichte benadering in coaching. Al jaren vind ik het een mooie werkwijze omdat ze succes oplevert en dat is tenslotte wat we allemaal willen, niet waar? Er werden wat vieze blikken op mij gericht en toen ik doorvroeg kwam het hoge woord eruit. “Weet je dan niet dat wij helemaal niet meer met oplossingen mogen komen? Oplossingsgericht werken is juist wat wij helemaal niet meer mogen doen. Jarenlang hebben wij met hele leuke oplossingen mensen geholpen en nu mag het niet meer. Dus kom nu niet met oplossingsgericht werken aan, daar ben je 20 jaar te laat mee”.

oplossingsgerichte aanpak eenzaamheid (640x426)Even was ik uit het veld geslagen. Was deze persoon misschien niet goed geïnformeerd? Het was een professional (over wat het woord ‘professional’ betekent volgende keer meer…) die al jarenlang in het welzijnswerk actief was. Bij navraag bleek mij dat ook verschillende  anderen in het welzijnswerk onder oplossingsgericht werken verstaan: het bieden van leuke kant-en-klare oplossingen aan cliënten die met een hulpvraag komen.

Dat was het moment waarop ik begreep waarom mijn enthousiaste, oplossingsgerichte benadering weinig aansloeg binnen het welzijnswerk.

Oplossingsgericht werken

Oplossingsgericht werken in coaching betekent dat je als coach de cliënt helpt bij het vinden van een oplossing. (Overigens zijn er wel degelijk welzijnsorganisaties die ermee werken) Let op: de cliënt vindt de oplossing! Jij bent degene die daarbij een ondersteunende en soms verwijzende rol heeft. Het probleem van de cliënt is je uitgangspunt. Het is dus niet de bedoeling dat je dat probleem negeert! Maar in plaats van je te blijven concentreren op het probleem stimuleer je de cliënt te zoeken naar een aanpak die werkt om een verbetering in de situatie teweeg te brengen.

Daarbij zul je soms de ander kunnen wijzen op mogelijkheden, maar in wezen is het op de juiste manier stellen van de juiste vragen je gereedschap om de ander een passende en acceptabele oplossing te laten vinden. Dat is wat in de wereld van coaching oplossingsgericht werken wordt genoemd. Deze aanpak staat mijlenver af van het bieden van standaard ‘oplossingen’. Het is een aanpak die je moet leren, het komt je niet aanwaaien, maar het is de moeite meer dan waard.

Voortaan let ik nog meer op mijn woorden…

Wie meer wil weten over oplossingsgericht werken kan ik Louis Cauffman aanbevelen. Meer weten over mijn oplossingsgerichte methodiek voor de aanpak van eenzaamheid? Dat kan hier. Tot volgende keer!

Jeannette

Advertenties

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheids-specialist leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - effectief te zijn in de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in coaching, eenzaamheid, Uncategorized, welzijn, WMO en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s