Niche-marketing voor coaches

Niche-marketing? Wat moet ik daar nou als coach mee? En trouwens, wat is dat precies?

De mensen die jij wilt helpen, dat zijn vast niet ‘zo maar’ mensen. Dat zijn mensen die bepaalde kenmerken hebben. ‘Ja’, hoorde ik deze week iemand zeggen, ‘ik wil mensen helpen tussen de dertig en zestig jaar die zich eenzaam voelen‘.  Laat me dan je ballon doorprikken: die vind je niet.

Dat is een veel te ruime omschrijving. En door die ruime omschrijving weet je eenvoudigweg niet waar je ze kunt vinden. En als jij ze al niet kunt vinden om ze te vertellen dat jij er bent, dan kunnen ze jou zeker niet vinden! Wat je nodig hebt is een veel kleinere groep mensen, die passen bij wat jij te bieden hebt. Jouw doelgroep, zoals dat heet. Jouw eigen kleine gaatje in de markt. Jouw niche.

Een definitie: ‘nichemarketing is het proces van het vinden en bedienen van kleine, maar potentieel winstgevende groepen cliënten, die te identificeren zijn door hun overeenkomsten.’ Een mondvol, maar voor jou als coach is dit dé manier je te profileren in het oerwoud van coaches. Daarbij is het zaak specifieke deskundigheid te hebben en kennis van de groep mensen die je wilt bedienen. Denk daarbij aan de volgende punten:

  1. Focus is het begrip waar het om draait. Een coach die zich aanbiedt voor het helpen van dieren, het masseren van mensen en voor het geven van workshops bloemschikken kan heel goed expert zijn op al die gebieden. Maar de groep mensen aan wie je zoiets zou kunnen aanbieden is zo groot, dat je marketing inspanningen als een druppel in de oceaan zullen zijn. Met een gespecialiseerd aanbod focussen op een heel klein gebied, dat is niche-marketing.
  2. Begin met het onderzoeken van alle product- of dienst varianten die je kan bieden. Zeep, bijvoorbeeld, is niet veel veranderd door de jaren heen. Maar stel je bent een zeepfabrikant en je bedenkt een nieuw merk om voorzichtig chloor te verwijderen uit het haar van zwemmers… Dan had je iets unieks, een must voor een niche markt – van leden van je buurt zwemclub tot aan het Olympische zwemteam. Als coach hoef je je bijvoorbeeld niet te beperken tot het bieden van één op één gesprekken. Denk buiten je vaste kader.
  3. Ken de unieke behoeften van de niche markt. De voordelen die je belooft moeten een bijzondere aantrekkingskracht op de niche hebben. Wat kun jij bieden dat nieuw en pakkend is? Identificeer de unieke behoeften van je potentiële publiek, en zoek naar manieren om je product of dienst voor hen op maat aan te bieden.
  4. Is er wel markt voor eenzaamheidsdeskundigen? Wat als je daar nou helemaal geen klanten mee krijgt? Wie wil zich nu melden als ‘eenzame’? In de beeldvorming bij het publiek is eenzaamheid iets voor ouderen, ‘zielige’ mensen, voor losers. In realiteit is eenzaamheid een probleem dat in ernstige mate speelt bij 10% van de bevolking, terwijl 40% aangeeft zich te vaak eenzaam te voelen. Dat gaat dwars door de bevolking heen, van jong tot oud, van arm tot rijk. Het probleem is er dus wel, de potentiële klanten zijn er, (miljoenen zelfs!) maar dat wil niet zegen dat mensen zich graag melden bij een ´eenzaamheidsexpert´.

Daar ligt dan ook een grote uitdaging voor coaches. Je zodanig aanbieden dat je erkend expert bent, maar de nadruk niet leggen op eenzaamheid. Mogelijkheden genoeg.

Denk aan:

  •     pre-dating advies
  •     echtscheidingsbegeleiding
  •     scheidingsbegeleiding voor kinderen
  •     pensioenvoorbereiding

Al die groepen zijn nog steeds geen echte niches. Dan moet je meer denken aan:

  •     pre-dating advies voor dertigers (veertigers, vijftigers…) uit Gelderland…Coat of arms of Gelderland.die werkzaam zijn bij…
  •     echtscheidingsbegeleiding voor mensen zonder kinderen die…
  •     enzovoort.

Opties genoeg als je deskundig bent in de aanpak van eenzaamheid. Heb je een opleiding Specialist Eenzaamheid gehad bij Faktor5, dan ben je in elk geval expert. Jouw niche zoeken is dan: die groep mensen zoeken voor wie jij het verschil wilt maken.

In de Training Specialist Eenzaamheid besteden we aandacht aan jouw niche, zodat je weet hoe jij je praktijk kan laten bloeien en een bijpassend inkomen kunt verwerven.

Kijk voor meer info over specialiseren in eenzaamheid op de site van Faktor5

Hoe zou jij je eigen niche omschrijven? Breng het eens onder woorden in een paar regels! Ik ben nieuwsgierig naar jouw niche.

Enhanced by Zemanta
Advertenties

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in coaching, Eenzaam, eenzaamheid, marketing en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s