Naar een coach bij eenzaamheid?

Blijkens een poll die ik onlangs hield op een forum voor coaches vinden veel coaches dat hulp bij eenzaamheid bij hen thuis hoort. Daar ben ik het helemaal mee eens. Als coach moet je dan wel zorgen voor specifieke kennis van eenzaamheid. Je intuïtie, goede bedoelingen en de opleiding die je al hebt genoten zijn daarvoor meestal niet genoeg en brengen je niet waar je wilt zijn, en belangrijker nog, waar je cliënt wil zijn.

In mijn ervaring is eenzaamheid een zaak van zingeving, maar zingeving kan ook zonder enige twijfel worden gevonden door een praktische aanpak. En daar zijn coaches nu juist zo goed in. Over praktisch gesproken: er ligt een enorm terrein braak. Er lopen in Nederland enkele miljoenen mensen rond die hulp, en dan bedoel ik echte, effectieve hulp, bij eenzaamheid goed kunnen gebruiken.

En…wat was dat ook alweer over het wiel opnieuw uitvinden? Dat hoef je niet te doen als het om eenzaamheid gaat. Ik heb daar de afgelopen 12,5 jaar aan besteed en bij mij kun je leren wat je maar wilt weten over eenzaamheid, inclusief een methodiek die werkt om mensen te helpen niet meer te lijden onder eenzaamheid, maar een gelukkig leven te hebben.

Ik herinner me nog goed dat ik een opleiding ging doen, met enige tegenzin. Ik was al in de veertig, had bergen ervaring en opleidingen gedaan tot het mijn oren uitkwam. Wat konden ze me daar nog leren? Met het schaamrood op de kaken had ik al snel door dat ik nog heel veel had te leren. Sterker, na afloop vroeg ik me af hoe ik ooit de pretentie had gehad mensen goed te kunnen helpen voor ik mijn NLP Master advanced in business coaching had afgesloten.

Wie als coach mensen wil begeleiden bij eenzaamheid moet daarvoor zijn opgeleid. Dat ben je verplicht aan de mensen die je wilt helpen. En 40% van je cliënten zijn statistisch gezien al mensen die worstelen met eenzaamheid. Wil je er goed in zijn?

Ga naar mijn website voor meer informatie.

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in coaching en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Naar een coach bij eenzaamheid?

  1. Simon Dekker zegt:

    Ik werkte zeven jaren als sociotherapeut (met psychisch gestoorde delinquenten), later gaf ik leiding aan (zieken)verzorgenden in de zorgverlening aan lichamelijk gehandicapten en werk tegenwoordig al weer een aantal jaren bij de Zonnebloem (vrijwillig). Mijn ervaring: de eerste stap is de belangrijkste, je moet geholpen willen worden. Iemand coachen die misschien/eigenlijk geen hulp wil is frustrerend voor zowel de coach als de cliënt. Probleem: veel mensen die eenzaamheid ervaren realiseren zich niet eens dat zij lijden aan eenzaamheid!

    • …maar let op:! Er wordt nogal eens gedacht dat mensen zich wel eenzaam moeten voelen, bijvoorbeeld omdat ze oud zijn. Mara laten we in hemelsnaam mensen geen problemen aanpraten die er niet zijn!
      Jeannette

  2. paultjeba.b. zegt:

    hallo Jeanette

    misschien heb ik hier het ei van columbus gevonden.ga veel lezen van je en hoop zozelf beter te worden ,want afstand is te ver maar je blog niet dank

Geef een reactie

