Eenzaamheid – Ik stop er mee

31 december 2011

Een laatste bericht voor ieder die ‘iets heeft met eenzaamheid’. Voor wie zich eenzaam voelt of om welke reden dan ook op de valreep nog wat over eenzaamheid wil lezen… voor wie op deze laatste avond misschien somber is, of alleen.

Knippen

Echt iets doen aan eenzaamheid, dat kun je alleen zelf. Maar dat wil niet zeggen dat je het alleen moet doen. Je hebt er wel wat hulp bij nodig. Anders ben je net als die kapper die zichzelf knipt. Verstandige kappers doen dat niet, die laten het aan een vakgenoot over. Met eenzaamheid is het net zo. Geloof me, ik weet het. Uit ervaring.

Zelf oplossen

Ooit dacht ik ook dat ik het wel zelf kon oplossen. Dat heeft me jaren van zoeken gekost. Jaren die, zacht gezegd, niet de gelukkigste van mijn leven waren. Het kan sneller. Beter. Niet dat ik je beloof dat eenzaamheid uit je leven zal verdwijnen. Dat is niet zo. Maar er onder lijden, nee, dat hoeft echt niet.

So lonely

Als je luistert naar de top 2000 aller tijden zul je bij heel veel nummers het woord: ‘lonely’ horen. In een liedje durven we wel uit te komen voor onze gevoelens. Er voor uitkomen is stap één op weg naar een gelukkiger toekomst.

Stap twee

Wil je eenzaamheid aanpakken, dan zul je iets moeten doen. Wat, dat hangt helemaal af van jouw persoonlijke omstandigheden. Ga alsjeblieft niet hals over kop daten, of de kroeg in. Word niet zo maar lid van deze of gene club en ga ook in hemelsnaam niet zo maar vrijwilligerswerk doen.

Wat je wel moet doen?

Snap eerst meer van eenzaamheid en van jezelf. Lees er meer over, oriënteer je. Al jaren help ik mensen die van die eenzaamheid af willen. Dat werkt. Als je hulp nodig hebt, vraag er dan om. Kom op voor jezelf.

 Goede wensen

Ik wens je in dit laatste blog van de Stichting Eenzaamheid.info een heel goed nieuw jaar. Ik stop er mee.

Proost, het allerbeste en een warme groet,

Jeannette Rijks

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in eenzaamheid, zelfhulp en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

