Autisme, gamen en eenzaamheid

Uit PSY:

Gamen en autisme is geschreven voor ouders en hulpverleners. Volgens Kisjes en Mijland maken zij zich vaak zorgen over de passie van jongeren met autisme voor het gamen. In het boek staan ervaringsverhalen en achtergrondinformatie, maar het duo geeft ook praktische adviezen.

Waarom voelen jongeren met autisme zich zo aangetrokken tot games?
Kisjes: ‘Ze kunnen zich dan even helemaal afsluiten van de buitenwereld. Sociale contacten onderhouden en communiceren is voor veel jongeren met autisme erg lastig. Als zij een game spelen, is dat minder van belang en hoeven ze geen rekening te houden met hun omgeving.
Daar komt bij dat deze jongeren vaak erg goed zijn in de games die ze spelen. Ze krijgen daar zelfvertrouwen en worden juist door dat talent gewaardeerd door hun medespelers.’

Zijn al die prikkels in games juist niet heel moeilijk voor deze jongeren?
‘Dat is afhankelijk van de game. Veel ouders benoemen dat jongeren met autisme extra prikkelbaar worden bij schietgames. Maar die prikkels zijn niet te vergelijken met die uit het dagelijkse leven. Bij het spelen van een computerspel is er toch een bepaalde afstand en veel minder non-verbale communicatie.’

Zijn jongeren met autisme vaker verslaafd aan gamen?
‘Daar zijn nog geen cijfers over bekend, maar we horen het wel uit de praktijk. Uit onderzoek blijkt dat jongeren met autisme vaker last hebben van eenzaamheid, depressieve gevoelens en moeilijkheden op school. En dat zijn precies risicofactoren voor gameverslaving.’ 

Wanneer moeten ouders en begeleiders zich volgens u zorgen maken over het gamegedrag van jongeren met autisme?
‘Het is lastig om dat in uren aan te geven. Als iemand doordeweeks vier uur per dag achter zijn computer zit, lijkt mij dat heel erg veel. Maar het kan zijn dat andere mensen daar heel anders over denken. In ons boek schrijven wij vooral over de signalen waar je als ouder of hulpverlener alert op moet zijn. Vlucht een jongere bijvoorbeeld voor de werkelijkheid door zich steeds vaker te isoleren? Besteedt hij meer tijd aan andere activiteiten en verantwoordelijkheden? Of is het elke keer een hele strijd als hij moet stoppen met zijn game en iets anders moet gaan doen?’

In jullie boek geven jullie tips om te voorkomen dat de passie voor games een verslaving wordt. Kunt u een aantal voorbeelden geven?
‘Contact over gamen is erg belangrijk. Verdiep je als ouder of begeleider in die wereld zodat je er samen over kunt praten en het begrijpt. Je zou zelfs een keer mee kunnen spelen. Voor dit boek heb ik met veel verschillende mensen gepraat over gamen en autisme. Ik heb mij er regelmatig over verbaasd dat begeleiders bijzonder weinig wisten over de games die een jongere speelde. Het is ook erg belangrijk om structuur in speeltijd aan te brengen. Als een jongere met autisme elke zondagmiddag mag gamen en de week erop ineens naar zijn oma moet, dan kan dat voor veel verwarring zorgen.
Uiteraard moet je ook proberen om de jongere te stimuleren om eens iets anders te doen. Sporten bijvoorbeeld. Lid worden van een club kan heel lastig zijn als je autisme hebt. Maar je kunt wel proberen om samen iets te zoeken waar de jongere wel plezier in heeft.’

Wat zijn volgens u de positieve kanten van gamen voor jongeren met autisme?
‘De waardering die ze krijgen van hun medespelers is vaak erg goed voor hun zelfvertrouwen. Daarnaast kan het ontspannend werken en kunnen ze er veel van leren. Bijvoorbeeld op het gebied van samenwerken. Ik heb hier veel over nagedacht tijdens het schrijven van dit boek. Wat als iemand met autisme zich bijvoorbeeld niet verder kan ontwikkelen op sociaal gebied, is het dan zo erg dat hij zijn dagen vult met games? Wanneer bepaal je dat? Wanneer is het te veel? Hoe kunnen wij inschatten wat games voor deze jongeren betekenen? Ik vind dat een dilemma waar we nog veel over na moeten denken.’ (HE)

Gamen en autisme, Herm Kisjes en Erno Mijland, Uitgeverij Innodoks, ISBN 978 94 90484 00 2, €18,95. Klik hier om het boek te bestellen

Herm Kisjes en Erno Mijland werken samen in Beter Gamen. Beter Gamen houdt zich bezig met de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg en opvoeding en met programma’s voor gezond omgaan met games. Kijk voor meer informatie op www.betergamen.nl.

© Psy 12-07-2011

via psy.nl

Advertenties

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheids-specialist leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - effectief te zijn in de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s