ZorgKrant.nl: Rapport gezond ouder worden in Nederland

De helft van de 85-jarige vrouwen voelt zich eenzaam. Ouderen voelen zich niet eenzamer dan jongeren. Het aantal ouderen stijgt de komende jaren. Tijd voor preventie.

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in eenzaamheid en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op ZorgKrant.nl: Rapport gezond ouder worden in Nederland

  1. Til Palm zegt:

    Hallo Jeannette,
    Ik zou ook graag preventief met eenzame ouderen willen werken. We hebben het op de kennismakingsdag gehad over de beïnvloeding van het eigen gedrag. Met de doelgroep 85-jarigen lijkt het mij niet gemakkelijk, de vraag is of het onbegonnen werk is. Ik denk dat velen van heel ver moeten komen om een al dan niet gewilde verandering aan te gaan. Kunnen zij die aan? Wat maakt dat ze zelf niet eerder hebben ingegrepen? Geven ze de gevoelens toe of schamen ze zich te veel? Jarenlang gedaan alsof de gevoelens niet bestonden en zich erover heen gezet? De vragen blijven mij intrigeren. Ik denk dat iedereen die worstelt met eenzaamheid deze gevoelens kan dempen vanaf de jeugd door ze weg te rationaliseren. Dit kan door druk te zijn met activiteiten, werk, kinderen, kleinkinderen, partner enz. Als je dan 85 bent en nog niet bewust “gewerkt” hebt met deze gevoelens, er bovendien wellicht lichamelijke beperkingen of andere belemmeringen zijn, afhankelijkheid, weinig of geen liefdevolle contacten door verlies, dan komen zij toch vanzelf in een glijdende schaal terecht? Waar ligt het punt van preventie?
    Maar ik ben het wel helemaal met je eens dat er preventie nodig is! Zodat ook een oudere die alleen is niet per definitie eenzaam hoeft te zijn.
    Groeten, Til

  2. Helemaal met je eens Til. Ik denk dat preventie uit meer stappen bestaat en dat preventie zin heeft voor jongeren die last hebben van eenzaamheid. Hen bewust leren worden van wat het is en hoe je ermee kunt omgaan kan voorkomen dat zij straks net als de door jou beschreven persoon op hoge leeftijd in de val zitten… Ook hier geldt: jong geleerd, oud gedaan. En vaak zullen we ons moeten neerleggen bij het feit dat we voor zeer oude mensen er kunnen zijn, niet meer, maar zeker ook niet minder!

Geef een reactie

