Eenzaamheid en december: vooral mediaduo

Sommige mensen nodigen rond de feestdagen iemand uit. Met de beste bedoelingen. Eenzaamheid los je er niet mee op, want degene die werkelijk last hebben van eenzaamheid, eten liever hun tong op dan dat ze zo’n uitnodiging aannemen. Ik geef ze geen ongelijk. Vroeger heette dat ‘genadebrood eten‘. Je hoeft dat niemand uit te leggen. Niet iedereen vindt zo’n uitnodiging leuk. Je wilt gevraagd worden om jezelf, omdat ze het leuk vinden dat je er bij bent. Niet omdat je een goed doel bent. Dus alleen iemand vragen als je het leuk vinddt. Dan helpt het wel degelijk!

Eenzaamheid lijkt in december harder aan te komen dan de rest van het jaar. Dat komt vooral omdat wij een voorstelling hebben van eenzaamheid, die te maken heeft met grijze kapsels en rollators. Ouderen, die inderdaad een grotere kans lopen zich eenzaam te voelen doordat hun netwerk kleiner wordt en ze minder mobiel worden. Toch is dat maar één kant van de zaak.

We halen nog steeds de woorden ‘alleen’ en ‘eenzaam’ door elkaar. Iemand die alleen is is echt niet perse eenzaam, en eenzaamheid komt onder alle lagen van de bevolking voor, jong en oud, alleenstaand of niet. Eenzaamheid is zeker niet alleen een zaak van ouderen en nog minder een zaak van december alleen. Daarom is een kerstdiner ‘voor de eenzamen’ wel aardig, maar niet meer dan dat.

Wie last heeft van eenzaamheid is meer gebaat bij een huisarts die zich eens verdiept in het onderwerp, zodat zij beter kan verwijzen. Of bij informatie op het internet die je in een goede richting stuurt.  Maar gelukkig is er dank zij de media in december weer meer aandacht voor het onderwerp. Alle beetjes helpen. Dat geeft hoop. Wie een ander wil vragen tijdens kerst: doen hoor! En geniet er van.

 

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in eenzaamheid, hulpverlening, sociale interventie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Eenzaamheid en december: vooral mediaduo

  1. Jan zegt:

    Tja,ik merk het aan mezelf,ik wil net als anderen samen zijn met familie of anderen waar je van houd met de kerst,maar helaas is dat geen optie,en de uitnodigingen die ik krijg zijn vast welgemeend maar toch zou ik me niet op mijn gemak voelen bij die mensen die dan ook nog even duidelijk erin wrijven hoe fijn ze het samen hebben…zonder dat ze het beseffen raakt me dit en word het gemis nog groter!
    Ben graag onder de mensen,praat graag en hou van gezelligheid,maar nu op m’n 40e voel ik me buiten veel groepen vallen,veel vrienden zijn inmiddels getrouwt of juist al gescheiden,één ding hebben ze gemeen,de kinderen!
    Iets wat ze bezig houd en onder de mensen,een doel,iets voor te leven en wat je enorm bezig houd.
    Nu bespeur ik een vluchtgedrag in me om met de feestdagen op vakantie te gaan,en ook daar word het slikken op sommige momenten,maar da’s beter dan thuis blijven,de kand dat er echt iemand aan de deur komt om een gezellige avond te hebben is erg klein,ze hebben allemaal wat leuks gepland en staan even niet stil bij je,dat komt later wel als ze zich vervelen en bednken dat er iemand is die altijd wel tijd voor ze maakt als dat nodig is…

  2. Beste Jan,

    Je noemt het vluchtgedrag, maar keer het nu eens om: jij gaat iets leuks doen, iets waar je zelf voor kiest. Dat klinkt al een stuk leuker…
    De kans is groot dat je op vakantie in december anderen ontmoet die ook liever erop uit gaan dan thuis merken hoe vervelend het is om alleen te zijn. Zo doe je jezelf inderdaad een plezier.
    Ik wens je een fijne vakantie toe.
    Jeannette

Geef een reactie

