Een op drie is eenzaam – Psychologie & Relatie | Altijd op de hoogte met Telegraaf.nl/vrouw [Psyche & Relatie]

ma 20 sep 2010, 06:30
| 109 reacties

OPROEP

Een op drie is eenzaam

AMSTERDAM – 

Eén op de drie Nederlanders voelt zich eenzaam. En één op de tien voelt zich
zelfs sterk eenzaam. Eenzaamheid is een groot, maar vaak onzichtbaar
probleem. Niemand praat er graag over.



Foto: Getty Images

Ads door Google
SeniorenGeluk.nl (50+)

Eenzaam? neem nu een kijkje op onze site en maak nieuwe contacten!

http://www.seniorengeluk.nl

Zware lasten dragen?

Voorkom ziekteverzuim met elektrische transport hulpmiddelen

http://www.transport-mobility.nl

Seniorenreis Kroatië

Luxe busvakanties; comfortabel en met persoonlijke begeleiding!

Fital.nl/SeniorenreisKroatie

Om het taboe rond eenzaamheid te doorbreken organiseert Coalitie Erbij van 24
september tot en met 1 oktober 2010 de eerste ‘Week tegen Eenzaamheid’. Met
deze week wil de coalitie aantonen dat kleine initiatieven een groot
verschil kunnen maken.

Eenzaamheid raakt ons allemaal. Het komt voor in alle lagen van de bevolking,
onder jong en oud, bij gezonde en zieke mensen. Het is niet alleen een
vervelend gevoel: mensen die langdurig eenzaam zijn, krijgen ook vaker
lichamelijke klachten. Directeur van Coalitie Erbij, Arie Ouwerkerk: „Mensen
vinden het vaak moeilijk om er voor uit te komen dat ze eenzaam zijn. Het
vergt veel creativiteit en doorzettingsvermogen van eenzamen zelf om er uit
te komen, maar ook van de eigen omgeving, de buurt, de vrijwilligers en
professionele organisaties. Toch kunnen kleine initiatieven een groot
verschil maken doordat mensen actief worden en contact met elkaar leggen.”

Coalitie Erbij bestaat uit veertien maatschappelijke organisaties en
maatschappelijk betrokken ondernemingen die zich verenigd hebben om
eenzaamheid in Nederland tegen te gaan. In de laatste week van september
zijn op diverse plekken in het land activiteiten voor burgers, vrijwilligers
en professionals om iets aan eenzaamheid te doen.

Voel jij je wel eens eenzaam? Vertel je verhaal aan VROUW en mail naar vrouwoproep@telegraaf.nl

Voel jij je wel eens eenzaam? Rust er nog een taboe op eenzaamheid (vooral
onder jonge mensen)? Is digitale communicatie een oplossing voor eenzaamheid
of maakt het juist eenzamer?

Reageer op dit artikel.

 Reageer
Mail dit artikel.

 Mail

Print dit artikel.

 Print
Meld je aan voor de nieuwsbrief.

 Vrouw Nieuwsbrief

Plaats op:  

  
Facebook

  

Plaats op eKudos

  

Plaats op MSN reporter

  

Plaats op Delicious

  

Plaats op Twitter

HUISREGELS

Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.

Idealiseer de vriendschappen en relaties van anderen niet ! Luister op een terras maar eens naar de zinloze gesprekken en zware stiltes om je heen……………………..
TV-series als “Friends” geven een vertekend beeld van de werkelijkheid, mensen moet niet teveel op elkaars lip zitten, dat gaat vroeg of laat mis.
karin de groot, den haag 
| 08:22 | 21.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eenzaamheid is een heel naar iets, daardoor kun je zelfs rare dingen gaan doen.
Beste is dat je zelf actief blijft.
En toch probeert in de maatschappij te komen of blijven.
En een huisdier is altijd leuk.
didi, almere 
| 01:56 | 21.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Yep, ik ben eenzaam, maar niet zo erg als binnen het ontbonden huwelijk. Ik mis iemand om mee te praten/overleggen maar uiteindelijk kom ik er altijd zelf wel uit. Maar leuk is anders. Vooral de feestdagen en weekenden zijn niet altijd even leuk in mijn 1-tje. Zonder budget zit er vaak niets anders op dan werken/bijklussen/niets doen.Dat is wel eens frustrerend. Maar ben te gehavend om iemand toe te laten en dat is mijn probleem.
eenzaam, thuis aan het werk 
| 00:02 | 21.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik denk dat je in de stad minder eenzaam bent omdat er meer te doen is. Wel word ik wel eens droevig van al die festivals alsof mensen zichzelf niet meer vermaken kunnen. Daarom wordt Amsterdam langzamerhand één groot pretpark en onleefbaar voor de bewoners.
m, amsterdam 
| 21:02 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Alleen ben ik. Eenzaam ben ik nooit. Mijn kind is volwassen en woont op zichzelf, ik werk fulltime en geniet het allermeest van heerlijk na mijn werk en in het weekeinde thuis te zijn. Met mijn poezen, mijn naaimachine, handwerken, mijn plantjes binnen en op het balkon en boeken. Ik verveel mij nooit en als ik zin heb in sociale contacten, dan heb ik een aantal vriendinnen. Dit beperk ik tot een a twee keer per maand. Voldoende, voor de rest geniet ik ervan om lekker alleen te zijn.
Charlotte, Rotterdam 
| 19:11 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De meeste vrienden of vriendinnen roddelen achter je rug om,ze doen schijnheilig in je gezicht en verspreiden de raarste roddels over je, Geef mij dan maar 2 hele goede vriendinnen waar je van op aan kan. Dan maar soms eenzaam. maar wat is eenzaamheid. irene
irene, meerveldhoven 
| 17:43 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja ook ik ken dat gevoel,ondanks dat ik vrienden heb of liever gezegd misschien had.toen er een moment in mijn leven kwam waarbij ik mijn vrienden heel hard nodig had waren zij er niet,terwijl ik er wel voor hun elke keer was in hele moeilijke tijden,ik kan alleen maar zeggen;wat heb ik mij vergist in mijn vrienden,heb ze nu goed leren kennen,en weet nu dat ik niks aan hun heb.laat maar zitten.
iemand, eenzaamheid wordt je gek van 
| 17:11 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
om er niet over te praten ben je eenzaam.
sluit je niet op is de boodschap.
zoek mensen op die ook eenzaam zijn.
als je geen ouders of broers of zussen meer hebt hoef je nog niet eenzaam te zijn.
ook als je in een stoelmobiel zit hoef je niet eenzaam te zijn.de boodschap is
sluit je niet op in je woning.moeten we dan naar betaalde hulp nee toch a 15 euro per uur.en een op de drie is echt overdreven.
rikske, roosendaal 
| 16:35 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heb al zoveel mee gemaakt, dat je ze zelf nu toch eens gaat beschermen.Als die praatjes achter je rug om, mensen die zeggen je vriend te wezen dan hoor je totaal andere verdraaide verhalen ,wat nergens op slaat.Eenzaam dat niet, ben nu echt voor mezelf!
Gerrie, Enkhuizen 
| 16:35 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je je geluk gaat afmeten aan een ander dan ben je ook eenzaam.
Geluksvogel, Amsterdam 
| 16:29 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In deze individualistische alles moet maatschappij, worden de mensen alleen maar ongelukkiger en eenzamer.Kijk maar eens om je heen.Ik denk dat de meeste mensen ook snakken naar een andere maatschappij.
leo, limmen 
| 16:03 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eenzaamheid binnen een relatie is niet uit te houden. Dan liever alleen, maar gelukkig. Voor velen is de pc en internet een uitkomst. Zie je ook wel aan al die relatiesites die als paddenstoelen uit de grond schieten. Om mensen te ontmoeten, vrienden te maken moet je er wel op uit en niet thuis achter de geraniums blijven zitten. Zelf ondernemen en aktief blijven scheelt al heel veel.
Aria, Hveld  
| 15:54 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Jehovahs getuigen geven deze maand een tijdschrift uit( de ontwaakt) met de titel: Eenzaamheid wat is de oplossing? Misschien wat voor U.
Vraag er eens naar
Frans Horsten, Hoogvliet 
| 15:52 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Beste mensen, Waarom laten jullie je levensgeluk en je eigen gevoelens van andere mensen afhangen?! Je wordt alleen geboren, je leeft alleen en dat moet jij doen, ook alleen! Mensen die je tegenkomt in je leven lopen een stukje met je op. Je kunt hen niet verantwoordelijk houden voor jouw eenzaamheid, verdriet, geluk ect. Jij moet het zelf doen in je leven een ander kan dat niet voor jouw. Stop met zielig en zelfbeklag! Kom zelf in actie! En er gaat een wereld voor je open. Dood gaan doe je ook alleen! Hou hard ook.
Evelyne, Den Haag 
| 15:47 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eenzaamheid is een aangepraat gevoel door de maatschappij. Ik ben alleen en voel me nooit eenzaam. Heb hobby´s zat, huishouden, ga erop uit ook in mijn eentje, 2 katten. Niks mis mee. De maatschappij moet eens stoppen met dit aangeprate gevoel van eenzaamheid. Laat elkaar vrij in doen en laten en de wereld zal ervoor iedereen anders uitzien!
Pammie, Andersonland 
| 15:28 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ben 72jaar 3kinderen 2getrouwd 3kleinkinderendus echt niet alleen maar ze hebben hun gezin en eigen leven dat is toch normaal,ik voel mij soms ook alleen ,maar dan ga ik ergens op de koffie of ik vraag iemand en 2keer p.w,. sporten ontmoet je ook mensen meestal jonger ,dat is heel leuk ,ook doen als je alleen bent,
oma, waalwijk 
| 15:23 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Door rugklachten ben ik in de wao terecht gekomen. Omdat ik niks leuks meer te vertellen heb en alleen pijn, raakte ik in een isolement. Niemand kwam meer langs, is een hele om weg voor ze,zeiden ze. Telefoneren werd minder. Mijn wereld werd kleiner en had al moeite met het acepteren van mijn beperking. Gelukkig werk ik een paar uurtjes nog. Buren zijn druk bezig met hun eigen familie. Begrijp het helemaal. In de wkend zeg ik geen woord tot maandag op het werk. Mijn eigen waarde is weg en durf ook niet meer.
mrs. lonely, alhier 
| 15:23 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Doet me denken aan die reclame van KPN waarin ze streven naar Internet op mobiele tel. voor iedereen.. Zodat iedereen alleen maar op zijn telefoon hoeft te kijken en niemand op straat, de trein, bus, of waar dan ook meer aankijkt, aanspreekt of gewoon een praatje maakt. Nee, de maatschappij gaat niet vooruit, maar het wordt individualistischer en asocialer lijkt. De koningin heeft gelijk met haar kersttoespraak.
Henk, Leiden 
| 15:13 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja , en daar ben ik er 1 van.
mijn partner woont al 10 jaar in een verzorginscentrum wegens hersenletsel.
het is vooral lastig in de weekenden en met vakanties en is een keer uitgaan.
ik doe het wel, maar samen is toch veel gezelliger.
j herwig, krimpen a/d lek 
| 15:01 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helaas is het zo. De hele maatschappij is gericht op prestatie en dardoor moet er ook van alles. Waardoor de mens niet eens aan zichzelf toe komt. Hoe kan je dan eenzaam zijn. Ja juist omdat je niet an jezelf toekomt voel je je eenzaam als of niemand je begrijpt. In een relatie kun je je ook eenmzaamvoelen als je niet met elkaar communiceert. Dus mensen minder egoisme en meer openstaan voor elkaar dan voel je je vanzelf gewenst en dus minder eenzaam. Poeh wat een gezwam.
Nicolette, Voorhout 
| 14:56 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is idd niet iets waarmee je ff zo uit de schoolbank klapt!Je wil wel vertellen,maar tegenwoordig heeft niemand meer tijd voor een ander.Als je wat mankeert,proberen andere het weg te wuiven door je te zeggen dat t allemaal wel goedkomt!Op een dag met druktes heb je ook geen zin om er met de pakken bij neer te leggen,maar wanneer een gezellige dag zijn einde nadert,zie je al snel weer op tegen een nieuwe eenzame dag…Sad but true
Heeft het zin erover te praten, men heeft geen tijd meer voor elkaar 
| 14:55 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
alleen zijn heeft een goede en een slechte kant,soms is het heerlijk om alleen te zijn en een andere keer weer niet.maar als je je alleen voelt ga dan op pad en cijfer jezelf niet weg,wat veel mensen doen.
jaap, harderwijk 
| 14:53 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eenzaamheid in een relatie kan soms veel erger zijn dan zonder relatie…..
In de meeste gevallen is het woord “eenzaam”
de mensen aangepraat.(wat niet weet, dat niet deert ).
k, k 
| 14:48 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Geweldig Thea uit Hengelo,reageren mensen!!Vrouw uit Hengelo,geniet van je kind, dat is toch fantastisch.Kijk zoals Mw.Pink uit Utrecht vertelde dan zal het vast beter gaan.Ik was 22 jr.toen ik mijn 1e zoon kreeg,die zou nu 37 jaar zijn,je moet je best doen en er steeds weer wat van maken, ga er uit elke dag met je kind en geniet.Je moet niet je geluk van een ander laten afhangen.Zoek contact,ga naar een sportclub etc.Het is jammer dat je je zo voelt leven is kort en geniet samen met je kind
mm, l,dam 
| 14:48 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben gescheiden van man met 2 kinderen.
Ik heb nu een hondje en dan voel ik mij
echt niet meer eenzaam!
J. de J., Utrecht 
| 14:43 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik weet wel hoe het voelt om eenzaam te zijn. Ik ben dat jaren geweest! Als je tegen je wil single bent dan kun je ook heel eenzaam zijn als je op een feestje bent. Zo goed als iedereen is met een partner en dat kan heel eenzaam aanvoelen. Zoek elkaar op.. een datingsite is erg leuk en het werkt ook echt! Het is in deze tijd de normaalste zaak van de wereld om zo aan de man/vrouw te komen. En als je thuis achter de pc zit voelt het gelijk iets minder eenzaam!
Lea, Ede 
| 14:40 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je eenzaam voelen of alleen zijn zijn 2 totaal verschillende dingen.
Alleen zijn kan heerlijk zijn. Met niemand rekening te hoeven houden. Buiten de verplichte dingen om, doen waar je zin in hebt. Je eenzaam voelen is vreselijk. dat heeft niets te maken met het netwerk om je heen. Ook in een kamer of zaal vol lieve mensen kun je je erg eenzaam voelen. Het onderkennen en erover praten met mensen die ECHT naar je luisteren, dat kan helpen.
soms eenzame, Arnhem 
| 14:33 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het gaat alleen,OM de Duit en de fluit,,,,,,
rietje, maarssen 
| 14:28 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heerlijk, na 20 jaar lastig huwelijk, nu
4 jaar alleen en kan weer adem halen
zonder die verwijten en oceanen onvrede om je heen. Je alleen voelen is de natuur die zegt dat je moet “paren” of ongelukkig moet zijn. Wij zijn niet vrij, we zijn niet slim,
we zijn gevangenen van noodgedwongen liefde,
of het ontbreken daaraan en dat doet allemaal veel pijn, zo zijn we gemaakt en zo moet en zal het zijn.
Alleen voor jou, vrouw, Eeuwig Verlangen  
| 14:21 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja, ook ik voel me eenzaam al gedurende langere tijd.
Naast het gevoel van eenzaamheid ben ik ook teveel alleen.
Ik ben vijftigplus, en niet zo’n massamens,
nauwelijks familie, kennissen of anderszins.
Nu sinds zaterdag in het gips door gebroken voet en alleen in huis, en voel me niet veilig maar ook te eenzaam, te alleen.
Normaal gesproken werk ik niet en door geringe inkomsten is het niet eenvoudig om een sociaal netwerk op te bouwen.
Heb een sterk gevoel van zelfredzaamheid opgebouwd.
Posthouwer, Den Haag 
| 14:14 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er raken steeds meer mensen eenzaam, waarom? nou tegenwoordig heeft niemand eigenlijk tijd voor een ander bv. buren is het alleen hallo, vrienden en familie hebben geen tijd, werken en dan zijn ze blij dat ze tijd voor elkaar hebben en dan hebben ze maar weinig behoefte aan bezoeken van bekende. In sommige steden is ook nog dat je de mensen uit moet nodigen anders komen ze niet en ook dan mag je blij zijn dat ze komen. Dit geld voor jong en oud, kinderen die liever voor de tv hangen of voor de computer.
iemand die dat om zich heen ziet, nederland 
| 14:14 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben ook zo eenzaam. Niemand in mijn straat spreekt voldoende nederlands om een behoorlijk gesprek te voeren. En daarnaast hebben deze mensen ook niks met de nederlandse cultuur, gewoonten, homor, gebruiken, spellen en sporten, dus ik heb weinig om over te praten met ze. Ze lopen ook vaak op de straat in plaats van op de stoep, dus kan ik ze niet behoorlijk groeten. En als je de jonge lui begroet krijg je een mes tussen je ribben.
RDW, Rotterdam 
| 14:14 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er is een reden dat sociale netwerken en online games zo populair zijn. Er is een verschuiving die plaats vind omdat de maatschappij sterk aan het veranderen is. Alles kost geld en als je al ergens naar toe gaat dan moet je maar net afwachten of de kliek jou toe laat. Werken op zaterdag/zondag en nachtdienst die nu zo gewoon zijn gemaakt helpen het sociaal leven ook niet.
B. Uitdenlander, Canada 
| 14:03 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja ik ben ook regelmatig eenzaam.
Familie?? Na een financieel geschil zie ik ze niet meer.
Kind?? Word weggehouden door mijn ex.
Ik heb wel geprobeerd contacten te leggen maar ben “anders”, dus wordt weggekeken.
Vrienden?? Zaten alleen achter mijn ex aan.
Nee eenzaamheid kies je niet uit je wordt het. En je buren blijft bij hoi en dag.
Ja soms voel ik mij enorm eenzaam.
mayhem, Den Haag 
| 13:41 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voel me ook vaak eenzaam.
Maar heb een trouwe vriend: mijn rechter hand!
M.Hoff, Haarlem 
| 13:40 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik kies ervoor om alleen te zijn, en als ik die mensen soms zie doen dan denk ik omg, acteerlessen? mensen doen zo gemaakt en nep ,nee dankje ik paas.
Hans, Eindhoven 
| 13:35 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voel me altijd eenzamm.Ook al ben ik getrouwd en heb kinderen.Als ze thuis zijn vind ik het al gauw te druk,als ze weg zijn is het stil……..
Volgens mij raak ik langzaam in een depressie….
Eenzaam, ergens 
| 13:14 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb een e-mailvriend waar ik al 10 jaar mee correspondeer. Hij woont in Canada en we hebben elkaar nooit ontmoet. We schrijven al onze zieleroerselen aan elkaar zoals over werk, relaties, seks, films, boeken, vakanties, politiek enz. Verder heb ik maar 2 of 3 goede vrienden waar ik op dezelfde manier mee omga, direct.
Eenzaamheid is een symptoom van schaamte en minderwaardige gevoelens over jezelf.
bert, arnhem 
| 13:12 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
op 20-1-09–is mijn lief overleden,veel aandacht en liefde van onze zoons– kl-kinderen–schoondochters–vrienden–maar langzaam wordt het stiller,,,en het gemis groter, want bijna 50 jaar samen vlak je niet uit,,en s’avonds is het ergste,,en mensen geloof me,,zonder hem ben ik eenzaam,,ondanks alle mensen om me heen.
J.H, Zaandam 
| 13:12 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee voel me niet eenzaam.
Voel me prima in mijn eentje.
Wel kan in niet zonder huisdieren , mijn hondjes.
ben niet zo een fan van mensen.
suus, roosendaal 
| 13:08 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een ander probleem bij de oorzaak van de eenzaamheid is het rolmodel als men ziet op de TV. Ook het effect van de (vrouwen)bladen die stimuleren dat vrouwen alles met hun vriendinnen bespreken in plaats van met hun partner met gevolg slechte communicatie tussen echtlieden, scheiding en de daaruit volgende eenzaamheid want men is besmet. Nee, dan zit ik liever in een klein dorpje in Z-Fr op het terras te leuteren met de localen.
tja, waar 
| 13:06 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eenzaam is wel heel wat anders dan alleen!
Weleens alleen, Maar genoeg vrienden 
| 13:04 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Altijd veel mensen om mee heen, via internet leren kennen. Altijd wel ergens een borrel te halen want je zet het gewoon op internet als je er zin in hebt maar dan wordt je ziek en zit je 8 weken thuis en dan is daar de eenzaamheid want je MOET het altijd ZELF opzoeken….Mensen spreken je later in eens aan; god tijd niet gezien. Niemand heeft een flauw benul als je een paar keer niet komt of reageert waar je bent. Dat komt pas als je weer eens komt…das voor mij eenzaamheid. Niemand kent je ondanks al die contacten.
Catoo, Amsterdam 
| 13:03 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De samenleving is verhard. En erzit teveel angst in, daarom slaan mensen dicht wat betrefd een praatje met elkaar te maken. Dit werd “vroeger” nog wel eens gedaan. Dit zou al heel veel helpen.
Richard Dijkema, Spijkenisse 
| 13:03 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zelf heb ik veel lieve, gezellige en leuke vrienden/kennissen/familie om me heen en toch voel ik me sinds een tijdje eenzaam… waarom?!?! geen idee, wat ik er aan ga doen? ook geen idee! Maar ik weet zeker dat dit vanuit mijzelf komt en dat ik de enige ben die het op kan lossen…!
c, eindhoven 
| 13:02 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Sinds kort woon ik in De Hoven-Zutphen.Wat een stugge mensen daar. Uit zichzelf groeten is er niet bij.Plaats je een groet dan is een summier hoofdknikje het antwoord.
Daar moet ik stevig aan wennen,maar doe er niet aan mee.Ik ben van de oude stempel,dus beleefd.
Abel, De Hoven-Zutphen 
| 12:59 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je moet in deze maatschappij zoveel hebben om niet eenzaam te zijn. Ben liever lekker op mezelf aangewezen dan dat ik naar dat lege gepoch van de gemiddelde Nederlander te moeten luisteren.
Sarabell, Rotterdam 
| 12:58 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
is het soms niet goed om je eenzaam te voelen? Dan weet je wat je hebt of niet hebt. En voor de echte eenzamen is het moeilijk geef ik meteen toe , de maatschappij i s vereenzaamd
vera, alkmaar 
| 12:54 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Oppervlakkigheid troef in de maatschappij, het zal alleen maar erger worden.
Thomas, Den Bosch 
| 12:50 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik vind dat er hartverscheurende verhalen tussen zitten, mijn hemel. Mensen, zoek elkaar op en help elkaar. Ook als je alleen bent kun je veel voor anderen betekenen, dan hoef je toch niet te wachten tot een ander naar je toe komt?
c, a 
| 12:49 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eenzaamheid zit gewoon tussen de oren. Ben zelf 45 jaar en heb nog nooit verkering of een relatie gehad, en ik heb bewust deze keuze gemaakt. Ik ben hieredoor volledig vrij en onafhankelijk en hoef dan ook aan niemand verantwoording af te leggen hoe ik wil leven. Heerlijk zeg.
Ik benijd al de mensen niet die met handen en voeten gebonden zijn aan kinderen, echtgenoot of alweer gescheiden zijn en in lengte van jaren vastzitten aan omgamgansregelingen en allimentatie voor de kinderen.
Cornel, Landgraaf 
| 12:48 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben dan wel 82 maar er zijn dagen dat ik er zo uit zou willen springen. Door ale maatschappelijke veranderingen word de mens alleen steeds eenzamer. Men denkt het te vinden in de communictiemiddelenmaar dat is allemaal vaak heel weinig en over het algemeen zakelijk.Zelfs de kinderen moeten even in hun agenda kijken.En in de relationmele sfeer zijn de ies.en meestal te hoog weinig straald nog warmte uit. Klassieke muzier is vaak nog het enige. De TV gaat over het algemeen over oorlog en moordzaken.Volgens mij mis
Hania, Zoetermeer 
| 12:41 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben alleen,woon alleen(heb 2volwassen kinderen),maar ik voel me niet eenzaam .Volgens mij heeft eenzaamheid te maken met het gegeven je afhankelijk te voelen van de waardering van een ander.Ik bedoel hiermee,dat de meeste mensen’bewondert’. willen worden. .Ik wil verwondert zijn en richt daardoor mijn blik naar buiten.Maar dat is w.s. een karakteraanleg.Ik heb dat altijd al gehad.Verwondering verveelt nooit!!
Pink, Utrecht 
| 12:37 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Iedereen doet zo raar tegen elkaar, vind je het vreemd dat er zoveel singles zijn?
richard, velserbroek 
| 12:17 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zal vrees ik alleen maar erger worden. Oppervlakkigheid lijkt troef, getuige het succes van Social Media als Facebook en Hyves waarin zoveel mogelijk virtuele vrienden worden verzameld als soort van jachttroffeeen. Maar wie van je 280 virtuele vrienden staat voor je klaar op het moment dat je echt iemand nodig hebt ?? Kom op mensen, don’t waste your time and energy, steek je tijd in echte contacten, wees oprecht geinteresseerd in je medemens, word je uiteindelijk veel blijer van !!
Gelukkig Man, Zaandam 
| 12:15 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik las net een reactie van een man die zei dat vrouwen hogere eisen hebben qua uiterlijk en sociale status,soms ook te hoog ja dat klopt.Hetzelfde geldt voor mannen.Ze zoeke vaan een barbiepop supermodel.Gewone vrouwen krijgen geen aandacht.Mensen stellen steeds idiotere eisen aan zichzelf en anderen.
Rianne, Enschede 
| 12:15 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De media dragen er ook aan bij dat we steeds meer concurrerende individuen zijn geworden ipv een groep of mensen elkaar helpen.
De media beinvloeden op grootschalige wijze hoe we zijn,praten,denken,wat we eten en hoe we met elkaar omgaan.Jammergenoeg is het vaak aleen maar slechter geworden.De hele wereld jaagt een Amerikaanse droom na..
Anna, Amsterdam 
| 12:11 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben een aankomende alleenstaande moeder van 23 jaar en voel me nu al eenzaam omdat er niemand is in mijn omgeving op wie ik terug kan vallen. Ouders in het buitenland, familie aan de andere kant van het land…..ik heb geen idee hou ik het ga redden…..
Vrouw, Hengelo 
| 12:10 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
eenzaam, kan je zelf in een kammer vol met mensen zijn
Amsterdamse, Amsterdam 
| 12:10 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het leven is een feest maar de slingers moet je zelf ophangen. Dus:waarom moet je verbittert voelen terwijl het leven je toelacht?
E.P., Nederland 
| 12:00 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Veel mensen hebben heel veel tijd en aandacht voor zich zelf nodig en gaan er van uit dat aandacht van een ander op afroep leverbaar is
Ben bang dat ze zich spiegelen aan die welgestelde zelfbewuste alleengaanders waar de media bol van staat.
Henk, Groningen 
| 11:57 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is een goed onderwerp. Helaas na de vele en jarenlange toestanden zal het varen op de levenszee bij menigeen ellenlang worden. Situaties hopen zich gestadig op. Los je niet zomaar op als een vel in de typemachine draaien. Kortom: om iets met elkaar te delen… is een beetje begrip toch wel het minste dat je onder elkaar mag verwachten.
Marjolein, Heelsum 
| 11:55 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eenzaamheid is heel erg. Je moet daar echt wat aan doen, als je je eenzaam voelt, dat gaat niet vanzelf over. Iemand eens aanspreken in de Super en uitnodigen om samen een kopje koffie te drinken in de buurt.Is mij al 2 x gelukt. Met héel leuke vrouwen ook nog eens!Heb er nu 2 vriendinnen bij. Ook op internet heb ik wereldwijd diverse virtuele vriendinnen, die mij uitnodigen om te komen logeren, zelfs uit USA en Japan!Kom op doe wat!
Caroline, Dordrecht 
| 11:54 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wie onderzoekt dat.ik denk dat de onderzoeker_ of ster zelf eenzaam is,miljoenen subsidie voor alles en nog wat maakt de mensen energie loos, of hebben we hier ook te maken met een doctorandus in spe, want naam hebben is alles in nederland, zorg eerst maar eens dat handen en hersenenen
samen kunnen werken !!!!!
henkanneke01, oss 
| 11:51 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Al jaren woon ik alleen en heb ik geen relatie en dan bevalt met uitstekend. Eenzaamheid ken ik niet, heb mijn werk en vaste bezigheden en als ik contacten wil ga ik gewoon naar buiten of bel vrienden/familie. Je moet er zelf wel wat voor doen en ik denk uit dat het sterk uitmaakt waar je woont.
Alleen maar niet eenzaam, platteland 
| 11:50 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De periode dat ik eenzaam was, was tijdens mijn huwelijk. Hij jaagde al mijn familie en vrienden weg.Ik liet het gebeueren. Nu ben ik alleen, en nog nooit zo gelukkig geweest, mijn familie en vrienden komen weer. Mijn buren komen af en toe een bakkie doen. Heerlijk om je eigen leven te bepalen.
tantanel, Geervliet 
| 11:44 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ach soms liggen er maanden mensen dood in een huis en de buren missen niemand. En nu we naar alle waarschijnlijkheid een rechts kabinet krijgen zal het er allemaal wel niet vriendelijker en socialer op worden. Ieder voor zich en god voor ons allen zeggen ze toch wel eens?
ron, apeldoorn 
| 11:43 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voel me heel vaak eenzaam.
Mijn man ging er met een vriendin van me vandoor en liet me achter met een kleine van 1 jr.
Ik zit de weekenden vaak alleen. Mijn vriendinnen gaan dan stappen.
Ga vaak van ellende om negen uur met een slaaptablet op naar bed. Dan voel ik het verdriet niet.
Romy, Enschede 
| 11:42 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het zal alleen maar erger worden.
Laatst sprak ik een mevrouw van 73 jaar oud. Zij had het over dat zij geen bezoek krijg sinds de gemeente Den Haag betaald parkeren heeft ingevoerd. Geen Klein/kinderen en familie op bezoek. Zij wilt verhuizen maar op dit leeftijd trekt zij niet meer. Zelfs in de weekend en door de weekse dagen tot 24.00 uur betaald parkeren, had ze over. Goed gedaan gemeente Den Haag Chapeau !!!
Vreemde, Rijswijk 
| 11:39 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na een hele dag drukte om me heen ben ik juist blij dat ik in een leeg huis kom. Alleen de kat komt me enthousiast begroeten. Dan lekker op mijn gemak koken en heerlijk onderuit voor de TV of een boek lezen. En als ik zin heb, dan spreek ik af met vrienden. Ik voel me totaal niet eenzaam.
Eva, Twente 
| 11:33 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat is toevallig!!! Het tijdschrift wat Jehovah’s getuigen deze maand uitgeven gaat over eenzaamheid. Vond het zelf een heel interessant onderwerp om te lezen. Dus… spreek de getuigen aan en vraag om een tijdschrift.
Nieuwsgierig, Hellevoetsluis 
| 11:32 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is m.i. mede een gevolg van globalisatie. Gemeenschapszin is nagenoeg niet meer te vinden door deze schaalvergroting.
Het feit dat zoveel mensen hiervan last hebben geeft echter ook hoop. Vroeg of laat zal men namelijk hierdoor wel weer gaan beseffen welke zaken in het leven nu eigenlijk echt van belang zijn. It’s not about the money!!!!
Madbird, Putten 
| 11:30 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De hufterigheid onder managers, op scholen en de lankmoedige houding van omstanders en autoriteiten zijn debet aan een gevoel van vervreemding. Ook de graaicultuur en de wetenschap dat falende/frauderende managers miljoenen in hun zak steken terwijl anderen amper hun vaste lasten kunnen betalen gaat wringen. Eenzaamheid en depressie gaan hand in hand. De oplossing ligt in een nieuwe holistische manier van denken op basis van wederzijds respect en warmte. Zzeker niet in Seroxat, Efexor of andere psychiatrische drugs.
Klaus, Utrecht 
| 11:27 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je wordt in ieder geval eenzamer als je achter de kijkpijp of in het computerscherm gaat zitten kijken naar wat een zg bekende van faceboek heeft getikt, want dan wordt je echt getikt.
Ga er uit , onder de mensen, en wees eens wat minder kritisch over een ander, kijk of er andere positieve trekjes te vinden zijn. We benadrukken juist de negatieve en zien de andere eigenschappen dan niet meer. Jump minder naar konklusies, sta open voor een ander, dat maakt je mee opjectief.
Rob, Nederland 
| 11:27 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het individualisme is te ver doorgeslagen.Mensen horen niet meer bij een groep of familie en dat merk ik erg als ik in Nederland ben.In het land waar ik vandaan kom is dat niet zo en als ik op vakantie ga valt me op dat mensen daar niet eenzaam zijn.Vooral familiebanden zijn veel sterker.Iedereen hoort bij zijn eigen familie,dus ook mensen die niet veel vrienden hebben.Je hebt altijd je familie als vangnet,gezelschap.Je wordt betrokken bij sociale activiteiten.
Anna, Amsterdam 
| 11:22 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben al 68jaar alleen.Ik ben alleen op de wereld van mijn geboorte af.Geen ouders,geen broertjes geen zusjes geen nichtjes geen neefjes geen tantes geen ooms allemaal omgekomen in 1940-1945. Het enigste heb ik een zoon. Mijn vrouw is in 1994 Overleden.Alles heb ik alleen gedaan,zelfs fietsen heb ik alleen gedaan,niemand heb mij daar aangeholpen. Ik was zes jaar.
S.Fransman, Amsterdam-Watergraafsmeer 
| 11:22 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze maatschappij is steeds meer een egoïstische maatschappij van “ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken”.Je móet hard en veel werken,je móet dit en je móet dat. Tijd om sociale contacten op te bouwen en/of te houden is er niet meer bij.Heb net een aantal maanden in het ziekenhuis gelegen en weinig bezoek gehad,dan voel je je verdomde eenzaam,ondanks dat je op zaal ligt.Ben 100% afgekeurd ivm ziekte,ben eenzaam,iedereen werkt en moet in zijn/haar vrije tijd van alles doen,men heeft geen tijd voor eenzame zieken.
eenzame chronisch zieke, Nederland 
| 11:22 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dat gevoel heb ik ook en toch ben ik gelukkig getrouwd en heb twee schatten van kinderen ik denk dat het er soms gewoon bijhoort
f scherpenzeel, ede 
| 11:20 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eenzame mensen hebben door alle tijden heen al bestaan. En is eigenlijk geen typisch verschijnsel van deze tijd. En de oorzaken zijn van geval tot geval vaak zeer verschillend! Ik heb zelf al sinds 20jaar een hond in huis, en dat lost voor mij veel op t.a.v. dat probleem. Maar niet iedereen kan en of wil dat.
Richard, Hengelo 
| 11:17 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kan best wel eens zo zijn dat eenzaamheid samenhangt met productiviteit. Hoe harder je werkt, hoe meer uitgeblust aan het eind van de dag en hoe eenzamer je je voelt en geen fut meer hebt voor het sociale leven.
Jan, Flevoland 
| 11:16 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hallo eenzamen, misschien een cliché.De tijdgeest ademt dit uit: individualisme! Ieder zijn eigen eilandje, je hebt toch alles al!Wat kan mij gebeuren! Nou ja, dat is juist funest!!!Dat gaat uiteindelijk goed fout!Doe dus gewoon: doe eens een bezoekje,maak gewoon een leuk praatje, gewoon mensen ontmoeten, waar? bijv.loop eens een kerk binnen, of zomaar, een gezelschapsclubje, of help iemand eens met boodschappen dragen, kom uit je schuilhoek, wees niet bang, gewoon doen!!!
Sterkte ermee of neem contact op met mij.
Theo., Hengelo 
| 11:14 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
haha hoezo eenzaam bijna iedereen heeft toch een hond of een kat. europeese mentaliteit (veel geld willen verdienen)maakt mensen eenzaam.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
kkt, almelo 
| 11:13 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd 
| 11:12 | 20.09.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Ja zeer regelmatig, ook al ben ik samen met mijn dochter !
Esther, Hoofddorp 
| 11:12 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Maar eerder dit jaar las ik dat andere “onderzoeken” aantonen dat Nederlanders tot de gelukkigsten ter wereld behoren. Hoe is dat te rijmen? Ik denk dat veel van dit soort berichten met een flinke korrel zout genomen moeten worden.
Henk, Bodegraven 
| 11:05 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
al die honden(roedeldieren eenzaam thuis zittend omdat hun baasjes er niet zijn/zie hondenmarktplaats,en honden uit hun natuurlijke omgeving hiernaar toe halen lost dat hun problemen op?of komen er dan hier problemen bij?kunnen ze beter in eigen land geholpen worden door bekwame vrijwilligers die hen daar trainen en daar goede zorg,behuizing,tehuizen en een fijn leven bieden in gebieden waar ze kunnen rennen en leven als echte honden ipv in kleine hokken in hitte kou etc.adopteer op afstand een hond?
Sonia, Rotterdam 
| 11:05 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
iedereen leeft voor zichzelf.
en probeer je iemand te vinden via een date site.. nou dan moet je leven er toch wel perfect uit zien want anders tel je niet mee
en oja je moet ook geld hebben voor je wekelijkse sauna en vakantie.. nou ben 4 jr gescheiden werk om te overleven geld voor uitgaan heb ik niet dus blijft er weinig over om er op uit te gaan…en dan tel je niet mee en blijf je eenzaam heel jammer
vrijgezellin, uit emmen 
| 11:04 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hier even en reactie van een man. vrouwen ziin de laatste 20 a 30 jaar kieskeuriger geworden. Als je niet aan een bepaalde schoonheids ideaal voldoet, hebben ze geen interesse. De buitenkant schijnt belangrijker te zijn dan de binnenkant. Ook met een warm karakter en een hart vol liefde tel je niet meer mee, als je er niet uitziet als een adonis. Jammer. Of je komt eindelijk iemand tegen, kleed je financieel helemaal uit, en krijgt dan een schop onder je kont, als je geld op is.
P.J. Heeres………………, RIJSWIJK……………….. 
| 11:04 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik ben blij af toe alleen te zijn en te genieten van de rust….. geen gezeur geen gezeik heerlijk lekker niks doen niks moet, laat je niet gek maken je hebt waarschijnlijk genoeg onzin gehoord op deze wereld!!
jan, den haag 
| 10:56 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
iedereen moet werken om zijn geld te verdienen en is moe om nog naast werk en spanningen er op uit te trekken,heb je geen werk zit je thuis met spanningen,en is niemand thuis om wat mee te ondernemen
jan, alkmaar 
| 10:56 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Sommige ouders willen niet eens voor hun eigen kinderen zorgen en dumpen ze maar in de opvang omdat ze zonodig een koophuis hebben.
d, l 
| 10:53 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik kom iedere avond alleen thuis en ik geniet ervan! Heerlijk alle programma’s kijken die ik leuk vind, eten maken dat ik lekker vind en als ik mensen op wil zoeken dan doe ik dat toch?! Eenzaam wordt je als je alleen maar binnen blijft, eenzaam zijn kies je zelf voor. Neem een hobby, doe een sport, zoek vrienden op een vriendensite, doe wat!
D!, Den haag 
| 10:43 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De huidige maatschappij zorgt ervoor dat veel mensen eenzaam zijn,en dat komt door het individualisme .Veel mensen zijn contact gestoord geworden.
leo, limmen 
| 10:37 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eenzaamheid zal alleen maar groter worden. Er rust een taboe op. Niet alleen oudere/ zieke zijn eenzaam, ook de jeugd/alleengaande. Wij leven in een maatschappij waar iedereen druk, druk is. Zielig al die zgn. drukke mensen maar staan met feestdagen in de file voor woonboulevards want we zijn te druk voor echte contacten en zijn al helemaal bang om hun eigen eenzaamheid te voelen. We hebben zoveel afleiding nodig om ons belangrijk en goed te voelen.
sociaal, zoetermeer 
| 10:33 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
“hij blijft bij haar vanwege het geld”gelezen?mannen die liever een vrouw hebben die geld heeft of in een rijk milieu vertoeft?mannen die liever een vriendin hebben die er een rijk leven op nahoudt en veel geld kan uitgeven?het zijn niet alleen vrouwen die belust zijn op rijke mannen.een enquete die uitwijst dat vrouwen hun hond op prijs stellen is vanwege een hond die niet kijkt of je ouder wordt of dat je geen geld hebt zolang je maar er bent voor ze.
veronica, den haag 
| 10:19 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voelde me idd weleens eenzaam omdat vriendinnen door verhuizing verder weg wonen. Heb het opgelost door nieuwe vrienden te zoeken. Via de vriendinnensite waarvan laatst een blog hier bij de Telegraaf. Al 1 leuke vriendschap eraan overgehouden. Vanavond weer een vriendschapsdate afwachten of hier ook een leuke vriendschap uit komt. We wachten af. Maar ik wil toch adviseren ga actief op zoek via maatje gezocht ofzo.
niet meer eenzaam, nvt 
| 10:18 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zie het om me heen,elke dag,ben het zelf ook,maar wat ik aan dubbele burnout heb opgebouwd,mag niet in wat jaren afgebouwd worden..moeten,moeten,nooit genieten,van even niets.
maar alleen zijn went niet,als je nooit alleen bent geweest.
mensen zijn erg op zichzelf,vooral hier,
jammer.
maar ookal duurt het lang,ik kom er wel.
doe genoeg voor anderen,maar ben wel eenzaam,helaas.
myself, ergens en nergens 
| 10:09 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Families vallen uit elkaar door echtscheidingen. Veel stellen bewust kinderloos. Voor iedere activiteit een andere partner. Vult u maar in. Ik kijk weleens naar Amerikaanse series/films. Wij imiteren die manier van leven omdat wij daar constant mee geconfronteerd worden.
walrus, rotterdam 
| 10:08 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
mijn oma is eenzaam sinds mijn opa dood is. maar ze zal alleen maar meer eenzaam worden. als ik erheen ga krijg ik de hele tijd dat ik er ben een klaagzang te horen of trietste verhalen.
ze wil veel mensen om zich heen, maar alleen familie, geen vrienden.
ze wil je vaak zien maar wil nooit langskomen.
ja dan wordt een mens eenzaam.
eva, den haag 
| 10:06 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nadat familie en dus ook ouders zijn overleden en mijn huwelijk is beëindigd, man werkte in de Horeca en was altijd weg, en ook mijn kinderen zijn uitgevlogen, ben ik alleen in het huis achtergebleven, heb wel een LAT-relatie, heb gezondheisdproblemen en voel mij heel erg alleen en opgebrand.
W. Ten Hove, nederland 
| 10:00 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit taboe zou doorbroken moeten worden. Veel mensen kunnen (of willen) gewoon niet omgaan met het feit dat je chronisch ziek bent, een handicap hebt en mede daardoor ook nog geen kids hebt, ook al doe je zelf nog zo je best en ben je nog zo positief en belangstellend naar de anderen toe!
Anna, Zw.sluis 
| 09:43 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat komt, omdat Nederlanders de afgelopen 25 jaar doogeslagen materialistisch zijn geworden en doordat Nederland zo druk en vol is geworden, volledig a-sociaal! Als je op straat of in een kroeg iemand aanspreekt, gewoon voor de fun (en je ziet er niet uit als een halfgod of lekker wijf), dan kijken ze naar je of je niet goed bij je hoofd bent. Verder zijn ze hier alleen maar bezig met hun I-podjes en telefoontjes en hyves, want dat is veel “socialer” en blijkbaar leuker dan echt rechtstreeks contact.
Daniel (nog niet echt eenzaam, maar scheelt niet veel), Utrecht 
| 09:41 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vreemd dat dit artikel onder “Vrouw” staat. Er zijn toch net zoveel vrouwen als mannen die aan dit probleem lijden? Of is vrouweneenzaamheid erger dan manneneenzaamheid????
Marcel , Rotterdam 
| 09:35 | 20.09.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je al iemand op straat goeiedag zegt, is vaak de eerste reactie: wat mot je van me.

Over Jeannette Rijks

Als eenzaamheidsexpert leer ik hulpverleners zoals coaches, therapeuten, trainers en counselors - professionals dus - anderen succesvol helpen bij de aanpak van eenzaamheid. Mijn motto: het kan wel!
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

